Exemples pràctics

Aquí podeu trobar els resums d'alguns exemples que poden resultar-vos il·lustratius per veure com es fa anar en casos reals ChatGPT i altres eines d'intel·ligència artificial generativa:

Professorat i estudiantat adopten ChatGPT per millorar l'aprenentatge i l'eficiència: com la IA està revolucionant l'educació

L'ús de ChatGPT ha transformat positivament l'educació a una escola de Göteborg, Suècia. Estudiants i professors han trobat que aquesta eina estalvia temps, redueix l'estrès i millora la qualitat de l'aprenentatge. Malgrat les preocupacions inicials sobre possibles trampes, els educadors han optat per escriure un llibre on mostren com aprofitar ChatGPT eficaçment. Tot i això, es destaca la importància de no utilitzar ChatGPT durant els exàmens per evitar trampes.

Els estudiants consideren que la IA és una eina útil per al desenvolupament professional futur. Els professors han experimentat una disminució de l'estrès i han vist com l'IA pot ser una assistència valuable en diferents tasques, com la preparació de cursos i la gestió administrativa. Tot i que s'admeten alguns errors ocasionals de ChatGPT, es destaquen els beneficis globals de la seva utilització a l'educació.

Exemple d’ús de ChatGPT a la docència

Ted Ladd, professor de Harvard i Stanford, proposa que la distància deixi de ser un factor a tenir en compte a l’ensenyament/aprenentatge (sempre que es disposi d’internet). Detalla com fa anar IA a la seva metodologia docent:  

  1. Els estudiants preparen un projecte 
  2. L’enregistren en vídeo 
  3. Alguns dels estudiants han de criticar les presentacions (segons una guia de preguntes que prepara el professor) 
  4. En aquest punt els estudiants han de demanar a ChatGPT que critiqui també el seu projecte, i aquí és on aprenen a fer-lo anar per optimitzar la tasca que han fet. Aprenen com millorar-la i de pas aprenen a fer anar l’IA per millorar la seva feina. 

En quant a com detectar si hi ha hagut plagi, recomana parlar amb l’estudiant en persona a temps real per contrastar si sap el que ha escrit en el text del que es sospiti.