Exemples pràctics
Aquí podeu trobar alguns exemples de casos reals sobre ús de la intel·ligència artificial per part de professorat de la Universitat de Lleida que poden resultar-vos il·lustratius:
Fomentar el pensament crític amb textos generats per IA
Montse Irun Chavarria
Departament de Llengües i Literatures Estrangeres (Facultat de Lletres)
“La intel·ligència artificial és més artificial que intel·ligent” diu la Montse Irun, qui comparteix diferents activitats que tenen com a objectiu fomentar el pensament crític dels alumnes envers l’ús de la intel·ligència artificial en la producció de textos formals. Es proposen diferents dinàmiques: comparació de la qualitat dels textos generats amb IA amb textos d’elaboració pròpia, anàlisi de la qualitat de textos generats amb IA, entre altres.
Tallers de desinformació digital
Romi Pena i Subirà
Departament de Ciència Animal de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFIV)
Tallers de cerca d’informació bibliogràfica sobre diverses malalties animals mitjançant diferents motors de cerca, incloent-hi eines basades en intel·ligència artificial. Posteriorment, s’analitza la fiabilitat d’aquestes eines, es descobreixen les aplicacions d’IA més adequades als objectius de la pràctica i s’aprofundeix en la importància de verificar la informació obtinguda. Es posa de manifest que les fonts basades en IA poden ser de gran utilitat, sempre que s’utilitzin amb una mirada crítica i rigorosa.
Creació d’un pacient virtual per practicar entrevistes clíniques
Judith Roca Llobet
Departament d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF)
En el marc d’un projecte d’innovació docent de la UdL 2025, s’ha desenvolupat la plataforma ValoraCare, que utilitza la intel·ligència artificial per a la valoració infermera. Aquesta plataforma incorpora avatars de pacients realistes amb diverses patologies, que permeten als estudiants practicar entrevistes clíniques i realitzar valoracions focalitzades per tal de prendre decisions i elaborar una planificació adequada. A través d’aquesta eina, es potencia la confiança dels estudiants, es millora la comunicació clínica i es promou la seguretat del pacient.
Ús de la IAG per part de l'alumnat per fomentar el pensament crític i avaluar-ne la utilitat
Irina Garcia-Ispierto
Departament de Ciència Animal de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFIV)
Els estudiants, organitzats per especialitats veterinàries van fer un disseny de materials (pàgines web, tríptics o presentacions) per fer una simulació de presentació dels seus serveis professionals. Durant l’activitat, a més d’altres recursos clàssics, van fer ús lliure de la intel·ligència artificial generativa com a eina de suport. Un cop finalitzat el treball, es va reflexionar de manera crítica sobre les potencialitats i limitacions de la IAG mitjançant un qüestionari de valoració.
Anàlisi d'eines IA per part de l'alumnat per preparar el seu futur laboral i fomentar-ne l'ús crític
Eva Martín i Chiara Di Nolfo
Departament d'Economia i Empresa de la Facultat de Dret Economia i Turisme (FDET)
A través de metodologia d'aprenentatge basat en projectes i aula invertida amb el suport de l'eina del campus virtual desenvolupada per la Unitat de Suport i Assessorament a l'Activitat Docent (SAAD) de la UdL, es va demanar als alumnes que classifiquessin les diferents IAs analitzades per posteriorment fer una presentació de cada una valorant els seus pros i contres, oferint així un espai de reflexió i pensament crític de les eines.
Ús de la IA com eina de suport en el TFG
Olga Masot Ariño
Departament d'Infermeria i Fisioteràpia de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF)
L’Olga ens compateix el desenvolupament de un taller per capacitar a l’alumnat per un ús ètic, rigorós i crític de la IA en el procés d’elaboració del TFG. En el taller, entre altres dinàmiques, s’explica a l’alumnat com integrar les respostes que dona la IA en el TFG. Els resultats són clarament positius amb un alumnat més autònom i una millora de la qualitat dels treballs. Aquesta iniciativa va estar financiada per la 8ª Convocatoria de Proyectos de Investigación e Innovación Docente de la Conferencia Nacional de Decanas y Decanos de Enfermería (2024).