Exemples pràctics

Aquí podeu trobar alguns exemples de casos reals sobre ús de la intel·ligència artificial per part de professorat de la Universitat de Lleida que poden resultar-vos il·lustratius:

Introducció d’una assignatura optativa sobre IA al Grau de Medicina

Antonio Otal, Ester Vilaprinyó i Òscar Ripol

Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques (Facultat de Medicina)

L’Ester, del grup de recerca de Biologia de Sistemes i Mètodes Estadístics, juntament amb l’Antonio i l’Òscar, del Servei de Física i Radioprotecció de l’HUAV, imparteixen l’assignatura optativa de primer any sobre Intel·ligència Artificial en Medicina, concebuda amb un enfocament predominantment pràctic. Després de presentar els principis bàsics de com es construeixen i entrenen els models de la IA, es treballa amb notebooks programats en Python que permeten als estudiants modificar, executar i provar els seus propis models. El programa inclou també treball amb dades d’imatge i la introducció d’aplicacions d’IA utilitzades a l’hospital per, finalment, fer un pòster explicatiu d’un article científic utilitzant la IA. En conjunt, l’objectiu és constatar la rellevància de mantenir una actitud crítica, responsable i informada davant dels possibles riscos, biaixos, al·lucinacions i, limitacions, així com dels seus beneficis de l’ús d’aquestes eines, que cada vegada tindran un paper més central en la pràctica mèdica.

Integració d’eines d’IA per amplificar metodologies actives d’aprenentatge

Rosa María Gil Iranzo

Departament d'Enginyeria Informàtica i Disseny Digital (Escola Politècnica Superior)

En aquesta experiència, s’ha amplificat l’aplicació de metodologies com el “Challenge-Base Learning” i el “Lateral thinking” mitjançant l’ús d’eines d’intel·ligència artificial (text, vídeo, i imatge), també integrant-les en diferents programes de creació com per exemple, Canva. Aquestes eines permeten potenciar la creativitat, i el treball col·laboratiu, tot facilitant que l’alumnat conegui les possibilitats i limitacions de la IA i adquireixi una visió crítica aplicable al món laboral.

De l’eina al pensament crític. Integració de la IA a la gestió de projectes de comunicació digital

Metzeri Sánchez Meza

Departament de Filología i Comunicació (Facultat de Lletres)

A petició de l’alumnat, l’assignatura Producció i Gestió de Projectes de Comunicació Digital va incorporar una introducció pràctica a l’ús d’eines digitals basades en intel·ligència artificial. Es va oferir una visió panoràmica de diverses aplicacions utilitzades habitualment en l’àmbit professional (com Metricool o Canva) destacant aquelles funcionalitats que ja integren l’IA. A l’aula, es va organitzar un fòrum de discussió on l’alumnat va analitzar els avantatges i limitacions d’aquestes eines en la gestió de continguts a xarxes socials i en el processament de dades en entorns digitals. El debat també va incloure una reflexió sobre els aspectes ètics i la responsabilitat social associada al seu ús. La professora subratlla la necessitat d’un acompanyament docent que guiï l’alumnat en un ús crític, conscient i responsable de la IA en els seus projectes.

Anàlisi tecnoètica i pedagògica de diferents aplicacions de la IA generativa

Maria Carme Peguera-Carré

Departament de Ciències de l'Educació (Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social)

Pràctica educativa oberta a través de la qual els estudiants de segon curs fan una anàlisi tecnoètica i pedagògica d’aplicacions d’IA que poden utilitzar per fer propostes didàctiques a l’escola. Aquesta pràctica permet desenvolupar la competència digital crítica dels futurs docents. Al llarg de l’activitat, els estudiants han descobert nous recursos d’IA i com aplicar-los amb criteri i consciència en l’àmbit escolar.

Fomentar el pensament crític amb textos generats per IA

Montse Irun Chavarria

Departament de Llengües i Literatures Estrangeres (Facultat de Lletres)

“La intel·ligència artificial és més artificial que intel·ligent” diu la Montse Irun, qui comparteix diferents activitats que tenen com a objectiu fomentar el pensament crític dels alumnes envers l’ús de la intel·ligència artificial en la producció de textos formals. Es proposen diferents dinàmiques: comparació de la qualitat dels textos generats amb IA amb textos d’elaboració pròpia, anàlisi de la qualitat de textos generats amb IA, entre altres.

Tallers de desinformació digital

Romi Pena i Subirà

Departament de Ciència Animal de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFIV)

Tallers de cerca d’informació bibliogràfica sobre diverses malalties animals mitjançant diferents motors de cerca, incloent-hi eines basades en intel·ligència artificial. Posteriorment, s’analitza la fiabilitat d’aquestes eines, es descobreixen les aplicacions d’IA més adequades als objectius de la pràctica i s’aprofundeix en la importància de verificar la informació obtinguda. Es posa de manifest que les fonts basades en IA poden ser de gran utilitat, sempre que s’utilitzin amb una mirada crítica i rigorosa.

Creació d’un pacient virtual per practicar entrevistes clíniques

Judith Roca Llobet

Departament d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF)

En el marc d’un projecte d’innovació docent de la UdL 2025, s’ha desenvolupat la plataforma ValoraCare, que utilitza la intel·ligència artificial per a la valoració infermera. Aquesta plataforma incorpora avatars de pacients realistes amb diverses patologies, que permeten als estudiants practicar entrevistes clíniques i realitzar valoracions focalitzades per tal de prendre decisions i elaborar una planificació adequada. A través d’aquesta eina, es potencia la confiança dels estudiants, es millora la comunicació clínica i es promou la seguretat del pacient.

Ús de la IAG per part de l'alumnat per fomentar el pensament crític i avaluar-ne la utilitat

Irina Garcia-Ispierto

Departament de Ciència Animal de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFIV)

Els estudiants, organitzats per especialitats veterinàries van fer un disseny de materials (pàgines web, tríptics o presentacions) per fer una simulació de presentació dels seus serveis professionals. Durant l’activitat, a més d’altres recursos clàssics, van fer ús lliure de la intel·ligència artificial generativa com a eina de suport. Un cop finalitzat el treball, es va reflexionar de manera crítica sobre les potencialitats i limitacions de la IAG mitjançant un qüestionari de valoració.

Anàlisi d'eines IA per part de l'alumnat per preparar el seu futur laboral i fomentar-ne l'ús crític

Eva Martín i Chiara Di Nolfo

Departament d'Economia i Empresa de la Facultat de Dret Economia i Turisme (FDET)

A través  de metodologia d'aprenentatge basat en projectes i aula invertida amb el suport de l'eina del campus virtual desenvolupada per la Unitat de Suport i Assessorament a l'Activitat Docent (SAAD) de la UdL, es va demanar als alumnes que classifiquessin les diferents IAs analitzades per posteriorment fer una presentació de cada una valorant els seus pros i contres, oferint així un espai de reflexió i pensament crític de les eines.

Ús de la IA com eina de suport en el TFG

Olga Masot Ariño

Departament d'Infermeria i Fisioteràpia de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (FIF)

L’Olga ens compateix el desenvolupament de un taller per capacitar a l’alumnat per un ús ètic, rigorós i crític de la IA en el procés d’elaboració del TFG. En el taller, entre altres dinàmiques, s’explica a l’alumnat com integrar les respostes que dona la IA en el TFG. Els resultats són clarament positius amb un alumnat més autònom i una millora de la qualitat dels treballs. Aquesta iniciativa va estar financiada per la 8ª Convocatoria de Proyectos de Investigación e Innovación Docente de la Conferencia Nacional de Decanas y Decanos de Enfermería (2024).